Facebook: ‘Je geld of je klanten!’


14-06-2016 14:06 - U hoort het vast ook steeds vaker om u heen: ‘We moeten ons laten zien op Facebook’ En ‘waarom heb je nog geen Facebook bedrijfspagina?! Het levert ons veel likes op.’ Het is natuurlijk erg leuk om te zien dat mensen dat wat u doet, leuk of mooi vinden. En het is ook interessant om te lezen wat klanten en sympathisanten over uw product of activiteit schrijven. Maar is Facebook nog steeds zo leuk als het u omzet of leden gaat kosten? Er zijn goede redenen om in uw communicatie juist zoveel mogelijk om Facebook heen te gaan.


Wat is voor u het nut van Facebook?
Het lijkt zo leuk, al die likes op uw Facebook pagina. Mensen posten zelfs enthousiaste commentaren. En toch is een ‘like’ nog lang geen klant. Want een Facebook bezoeker is doorgaans wel de meest vruchteloze ‘lead’ die u zich voor kunt stellen.
Facebook is niet erg geschikt om nieuwe klanten te werven. De Facebooker krijgt iedere dag zoveel prikkels voor andere ‘leuke dingen’, dat u fors moet blijven investeren in uw communicatie, wilt u de aandacht van de Facebooker vast blijven houden. Hooguit is het een medium om uw bestaande klanten te informeren over nieuwe producten en ontwikkelingen. En Facebook werkt natuurlijk perfect als u op zoek bent naar de ‘thrill-seeking-consumer’ die u snel kunt verleiden met een leuke gadget of een spetterende actie. Maar voor ondernemers en organisaties die opzoek zijn naar stabiele binding met hun klanten of leden, biedt Facebook meestal meer last dan profijt.

‘Alstublieft concullega, hier heeft u ons klantenbestand.’
Een ander, meer venijnige kant van Facebook is ‘The Big Data’ die Facebook van uw organisatie en uw klanten verzamelt.
„Mag ik even uw klanten/ledenbestand kopiëren?” Het antwoord op deze vraag lijkt zo eenvoudig: ‘Natuurlijk niet!’ En toch doen bedrijven als Facebook en Google het iedere dag. Zonder dat u het merkt.
Als u op uw website zo’n vrolijke ‘Like-button’ heeft staan, registreert Facebook wie uw website bezoekt en met welke interesse. Dit gebeurt zelfs als uw bezoekers helemaal geen Facebook-account hebben en er nooit iemand op die Like-knop klikt.
Het profiel dat op deze manier van uw bezoekers wordt opgesteld, levert zeer interessante gegevens op voor uw concurrenten en voor bedrijven en organisaties die actief op uw doelgroep willen gaan marketen.
Voor Facebook is het bijvoorbeeld een peulenschil om een ‘peergroup’ te selecteren in het postcode gebied 7204 van hoog opgeleide Volvo 245-rijdende D66-stemmers tussen de 55 en 60 jaar oud, die last hebben van eczeem... (op dit detail niveau kan Facebook dit echt).
Het verdienmodel van bedrijven als Google en Facebook is juist op dit principe gebaseerd. Deze bedrijven kennen uw klanten beter dan u zelf. Dit soort gegevens heeft Facebook verzameld mede aan de hand van de door hen gevolgde bezoekers op uw website en Facebook-pagina! En deze informatie verkopen ze door aan iedereen die er genoeg voor betaalt...

Hoe werkt het in de praktijk?
U kent dat wel: u heeft net op internet zitten zoeken naar een nieuwe fiets en opeens verschijnen er allemaal advertenties op NU.nl voor fietsen...
Zo vergaat het uw ‘lead’ ook; net heeft deze op de like-knop geklikt op de website van (bijvoorbeeld) uw lokale duurzame energiebedrijf.
Facebook en Google weten nu dat uw bezoeker geïnteresseerd is in duurzame energie en mogelijk wil overstappen van energieleverancier. NUON en ESSENT kunnen nu bij Facebook, Google en Twitter gericht advertentieruimte kopen om uw lead de mooiste aanbiedingen van ‘Hollandse Windenergie’ te doen.

Facebook kan toch ook geld opleveren?
Voor grote bedrijven zoals bijvoorbeeld Zalando, waar de winst wordt gemaakt met hele kleine marges op een groot volume, is dit soort data-mining marketing een uitkomst; ze weten precies wie ze moeten benaderen en met wat voor een soort aanbod.
Maar de schoenmaker op de hoek, die niet het marketing budget heeft van dit soort grote reuzen, graaft met een Facebookpagina zijn eigen graf; de gegevens van zijn klanten worden direct doorverkocht aan juist hun grote concurrent! De kleine MKB-er kan daarom veel beter inzetten op echte sociale binding; een advertentie in het buurtblad, het regelmatig sturen van een leuke e-mail nieuwsbrief aan de klanten, het sponsoren van de school, het verzorgingshuis of de voetbalclub.

Wat kunt u eraan doen?
Ga met uw internetbedrijf in gesprek en zorg dat u geen bedrijfs-, organisatie- of product-pagina op Facebook heeft staan. Daardoor kan Facebook niet meer één op één uw klantenbestand inventariseren.
Zorg dat er geen ‘trackers’ en ‘sitescripts’ (zoals bijvoorbeeld Google-Analytics en Google-Tagmanager, maar ook geen JavaScript libraries zoals jQuery of AJAX )meer op uw website staan, die bij elke bezoeker contact leggen met Facebook, Google en Twitter en op deze manier vastleggen dat ze in uw producten geïnteresseerd zijn.
Eventueel kunt u overwegen om zelfs geen zgn ‘robots’ van Google en Facebook meer op uw website toe te staan. Google heeft dan geen idee meer wat er op uw website te zien is en kan dus ook de interesse en voorkeuren van uw bezoekers niet meer ‘indexeren’. Dat heeft tot gevolg dat u moeilijk of helemaal niet meer te vinden bent in de Google zoekmachine. Dat heeft wellicht op het eerste gezicht nadelen, maar kan ook grote voordelen hebben!

Wat kunnen we nog wel doen?
U kunt uw bezoekers nog steeds de optie bieden om uw website of artikelen te ‘liken’ op Facebook en Twitter. Dat doet u dan in de vorm van een ‘statische’ link naar uw website. (Zie bijvoorbeeld het ‘share-icon’ bij dit artikel) Ook dit houdt een zeker gevaar in dat deze bedrijven gegevens over uw organisatie en uw bezoekers verzamelen. Facebook kan tot op zekere hoogte nog steeds zien dat bij u ‘iemand de winkel in loopt’. Maar Facebook kan daarmee lang niet zo gedetailleerd gegevens verzamelen als dat iedere tab of muisklik van uw bezoekers door Facebook wordt geregistreerd. U zorgt er daarmee voor dat Facebook en Google als het ware niet meer mee kunnen kijken in het winkelwagentje en op het bonnetje van uw klant en uw klant een aantrekkelijker aanbod kunnen doen zodra ze bij u de winkel uitlopen.

Prettig idee toch?!

Meer weten over wat FaceBook en Google met de data van uw bezoekers doen? Kijk dan eens naar de VPRO Tegenlicht uitzending ‘what makes you click’

 
KVK 58468900 • 0575-712073 • grphn.com/contact